Skip to content

Hydro respekterer menneskerettighetene til alle enkeltpersoner og grupper som kan bli påvirket av vår virksomhet. Det inkluderer ansatte, entreprenører, leverandører, organisasjoner, samarbeidspartnere, lokalsamfunn og andre som påvirkes av bruk og avhending av våre produkter. 

Vår forpliktelse til å respektere menneskerettigheter følger internasjonalt anerkjente standarder for menneskerettigheter og arbeidsstandarder, inkludert den internasjonale menneskerettighetserklæringen og ILOs erklæring om grunnleggende prinsipper og rettigheter i arbeidslivet.

Vår tilnærming er basert på viktige rammeverk som definerer menneskerettighetsprinsipper for bedrifter (eksterne lenker):

Hydros prioriterte menneskerettighetsområder

Vi har identifisert og prioritert menneskerettighetene som er vesentlige for vår virksomhet, og som vi har størst risiko for å påvirke. Identifiseringen er basert på informasjon fra konsekvensanalyser, interne og eksterne eksperter og andre relevante kilder. De er prioritert etter alvorlighetsgrad og sannsynlighet for potensiell negativ påvrikningpå mennesker. 

  • Tvangsarbeid, moderne slaveri og barnearbeid
  • Prinsipper for fagforeningsfrihet og kollektive forhandlinger
  • Diskriminering og trakassering
  • Anstendige arbeidsforhold
  • Helse og sikkerhet
  • Sårbare enkeltpersoner og grupper
  • Tilgang til informasjon og deltakelse i dialog
  • Landrettigheter og omplassering

Hydros menneskerettighetsarbeid

Håndtering og forbedring av vår innvirkning på menneskerettigheter er en kontinuerlig prosess. Mer informasjon om Hydros arbeid med menneskerettigheter er tilgjengelig i Hydros retningslinjer for menneskerettigheter og i vår årsrapport.

Styring og forpliktelser

  • Hydros retningslinjer for menneskerettigheter ble utviklet i 2013 gjennom en omfattende prosess med en rekke interessenter involvert. Retningslinjene oppdateres hvert andre år. I den siste oppdateringen ble flere interne og eksterne eksperter med kompetanse innen samfunnsansvar, helse, sikkerhet og miljø, juridiske forhold, menneskerettigheter og NGO-er involvert. Retningslinjene beskriver selskapets forpliktelse til å respektere menneskerettighetene. Denne forpliktelsen er integrert i sentrale prosedyrer, deriblant leverandørstyring, HMS, HR, nye prosjekter og risikostyring. Retningslinjene er godkjent av Hydros konsernledelse.
  • Respekt for menneskerettighetene er en del av Hydros regler for arbeidsetikk, som vi forventer at alle våre ansatte etterlever.
  • Hydros regler for arbeidsetikk er godkjent og eies av Hydros styre. Hydros styringsdokumenter om menneskerettigheter godkjennes av de relevante konserndirektørene.
  • Vi har satt minimumskrav knyttet til menneskerettigheter overfor leverenadørene våre. Disse er beskrevet i Hydros retningslinjer for leverandører (Supplier Code of Conduct). Hydro forventer at selskapets leverandører etterlever og fremmer de samme prinsippene i sin egen leverandørkjede.
  • Vi kommuniserer våre resultater iårsrapporten i henhold til standardene til Global Reporting Initiative (GRI). Rapporten inkluderer også Hydros åpenhetserklæring om moderne slaveri.

Aktsomhetsvurderinger: kartlegging, vurdering, håndtering, oppfølging og kommunikasjon

  • Risikovurderinger knyttet til menneskerettigheter og tiltaksplaner for å redusere disse risikoene er en integrert del av Hydros risikostyringsprosess.
  • I tråd med vår risikobaserte tilnærming, har vi som mål å gjennomføre flere grundigere undersøkelser knyttet til vår innvirkning på menneskerettigheter, inkludert planer for forebyggende tiltak der det er høyere risiko for negativ påvirkning.
  • Før nye prosjekter eller større utbyggings- eller utvidelsesprosjekter påbegynnes, har vi som mål å gjennomføre risikobaserte undersøkelser av innvirkning på samfunn og miljø der det er relevant. Dette inkluderer en evaluering av risiko knyttet til menneskerettigheter. Dette arbeidet tar utgangspunkt i The IFC Performance Standards on Environmental and Social Sustainability.
  • Hydro har prosedyrer for å vurdere nye leverandører opp mot menneskerettighetskriterier. Der det er relevant, gjennomfører selskapet risikobaserte revisjoner og gjennomganger av leverandører, og jobber for å forbedre leverandørenes arbeid gjennom korrigerende handlingsplaner eller leverandørutviklingsprogrammer.
  • Åpenhetsloven stiller juridiske krav til større virksomheters plikt til å rapportere om arbeidet de utfører for å sikre overholdelse av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos virksomhetene selv, i leverandørkjedene deres og overfor forretningspartnerne deres. I tillegg er det plikt til å rapportere om vurderingene som er gjort for å sikre at interessenter har tilgang til informasjonen. Loven er basert på FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv. Hydro har en helhetlig tilnærming til aktsomhetsvurdering av menneskerettigheter som er integrert i vår styringsstruktur, inkludert den årlige ERM-prosessen. Kapitlene om menneskerettigheter og ansvarlige leverandøskjeder i årsrapporten utgjør Hydros lovbestemte rapportering i henhold til den norske åpenhetsloven. Informasjon om våre prosesser, våre viktigste funn og tiltak er presentert i årsrapporten for 2022, fra side 103 til 112.

Intressentinvolvering

  • Der det er relevant, har vi en dialog med intressenter som kan påvirkes direkte eller indirekte av våre aktiviteterfor å identifisere, vurdere og håndtere betydelige menneskerettighetspåvirkninger.
  • Hydro involverer og samarbeider med interessenter både internt og eksternt der det er relevant, for å forstå og vurdere effektiviteten i selskapets menneskerettighetsarbeid. Dette kan omfatte samfunnsorganisasjoner, NGO-er, fagforeninger, lokale foreninger, myndigheter osv.
  • Vi rådfører oss også med menneskerettighetseksperter som har kunnskap om de lokale områdene der vi opererer eller gjennom etablerte partnerskap. Se mer under bransjeengasjement og samarbeid nedenfor.
  • Vi går i dialog med arbeidstakerrepresentanter, arbeidstakerfora eller fagforeninger der det er relevant. Hydro har en global rammeavtale med internasjonale og nasjonale fagforeninger.
  • Der det er relevant, og i tråd med vår risikobaserte tilnærming, har vi jevnlig dialog med lokalsamfunn, og en slik dialog vil være hyppigere og mer strukturert overfor lokalsamfunn der det er høyere risiko for negativ påvirkning på menneskerettigheter. 
  • Hydro har som mål å bidra til den økonomiske og sosiale utviklingen av selskapets ansatte, partnere og samfunnene der vi opererer, og fremmer prinsipper for god styreskikk i den forbindelse. Les mer om samfunnsutvikling her.

Klagemekanismer og avbøtende tiltak

For å legge til rette for informert og effektiv medvirkning fra mennesker som kan bli påvirket av vår virksomhet, etablerer eller tilrettelegger Hydro for tilgang til effektive klagemekanismer der det er relevant.

Vi oppmuntrer, og tolererer ikke gjengjeldelse mot, personer som i god tro tar opp bekymringer om Hydros respekt for menneskerettigheter.

Det er opprettet en varslingskanal for selskapet, AlertLine. Varslinskanalen kan brukes til å rapportere bekymringer som involverer ulovlig, uetisk eller uønsket atferd, og er tilgjengelig for ansatte og underleverandører. Varsler kan rapporteres anonymt om ønskelig. I land med høyere risiko for negativ påvirkning på menneskerettigheter i henhold til Hydros risikobaserte tilnærming, har vi som mål å ha lokale samfunnsbaserte klagemekanismer.

I situasjoner hvor Hydro avdekker negativ påvirkning på menneskerettigheter somselskapet har forårsaket eller bidratt til, vil vi samarbeide om, gi tilgang til og/eller sørge for rettferdig utbedring.

Hydro er forpliktet til ikke å gripe inn i, gjengjelde eller hindre tilgang til rettslige eller utenomrettslige klagemekanismer. Utenomrettslige mekanismer inkluderer OECDs nasjonale kontaktpunkter og Compliance Advisor Ombudsman (CAO).

Bransjeengasjement og samarbeid

Vi anerkjenner viktigheten av å samarbeide på tvers av bransjen for å fremme respekt for og etterlevelse av menneskerettigheter. Hydro er medlem av International Council on Mining and Metals og Aluminium Stewardship Initiative, og deltar aktivt i arbeidsgrupper knyttet til menneskerettigheter og samfunnsutvikling.

Videre deltar vi i fora som FNs Forum for næringsliv og menneskerettigheter, og vi er medlem av norske KAN (Coalition for responsible business) og Dansk institut for menneskerettigheders nordiske næringslivsnettverk for menneskerettigheter.  

Hydro har hatt et langvarig partnerskap med Amnesty International Norge siden 2002. Partnerskapet er basert på opplæring knyttet til menneskerettigheter og dialogmøter om relevante dilemmaer på dette området. Vi samarbeider også med Dansk institut for menneskerettigheder for ekstern ekspertise med det formål å videreutvikle, opprettholde og styrke selskapets tilnærming til menneskerettigheter. Som signaturpartner for UNICEF Norge bidrar vi til utdanning av barn og unge, og diskuterer hvordan vi kan integrere respekt for barns rettigheter i våre prosesser og prosedyrer.

Hydro Brasil er også medlem av Voluntary Principles on Security and Human Rights og Global Business Initiative on Human Rights.

Håndtering av menneskerettighetsrisiko

I tråd med Hydros risikobaserte tilnærming og store risikoer for mennesker, arbeider selskapet tett på spesifikke tilfeller med høy menneskerettighetsrisiko. Vi ønsker dialog velkommen og oppfordrer deg til åta kontakt hvis du ønsker å diskutere videre.  

Mange av Hydros risikoer er beskrevet i flere vurderinger av menneskerettighetspåvirkning, som vi arbeider kontinuerlig med å begrense. Mer informasjon finnes også i vår årsrapport.

Hos den primære aluminiumprodusenten Qatalum, et joint venture der Hydro eier 50 prosent, er det store flertallet av ansatte arbeidsinnvandrere. Qatalum tilstreber å sikre gode arbeidsforhold for sine ansatte og å følge opp forholdene for kontraktarbeidere.

Risikoen for berørte rettigheter inkluderer:

  • Moderne slaveri, tvangsarbeid og barnearbeid
  • Gode arbeidsforhold
  • Prinsipper om fagforeningsfrihet og kollektive forhandlinger

Hvordan vi jobber for å redusere risiko:

For juridiske enheter der Hydro har mindre enn 100 prosent av stemmeretten, vil Hydros representanter i styrene eller i andre styrende organer forsøke å følge prinsippene og standardene i Hydros styrende dokumenter. Vi jobber gjennom styret til Qatalum og støtter Qatalum i utviklingen av styrende dokumenter relatert til samfunnsansvar (CSR) og menneskerettigheter.

GIEK (Garantiinstituttet for eksportkreditt) foretok en gjennomgang av ytelsen innen samfunnsansvar i 2019. Qatalum har fulgt opp de identifiserte anbefalingene. Noen anbefalinger er forsinket på grunn av reisebegrensninger under Covid-19. I 2020 satte Qatalum i verk tiltak for å begrense spredningen av Covid-19 blant sine ansatte og for kontraktarbeidere. Dette inkluderte informasjonskampanjer og trinn for å redusere mobilitet som hjemmekontor, skiftendringer osv. De har ASI-sertifisering.

I delstaten Pará nord i Brasil ligger Hydros bauksittgruve Paragominas og aluminaraffineriet Alunorte. De er forbundet med en 244 km lang rørledning. Ved siden av Alunorte ligger primæraluminiumsverket Albras, hvor Hydro har en eierandel på 51 prosent. I tillegg har Hydro tre aluminiumekstruderingsanlegg i Sør-Brasil. Hydro sysselsetter rundt 6000 fast ansatte og 8000 entreprenørarbeidere (heltidsekvivalenter) i Brasil totalt. I tillegg har Hydro en eierandel på 5 prosent i Mineração Rio do Norte (MRN) og avtaler med Vale om ytterligere 40 prosent av bauxittvolumet produsert av MRN.

Risikoen for påvirkning av rettigheter inkluderer:

  • Rettigheter til sårbare enkeltpersoner og grupper, spesielt urfolk, stammefolk og tradisjonelle samfunn
  • Rett til informasjon, dialog og deltakelse
  • Rettmessig, respektfull og lovlig omplassering

Hvordan vi jobber for å redusere risiko:

Vi har en rekke sosiale prosjekter i samfunnene der vi opererer med mål om å styrke dem med utdanning og kapasitetsbygging og å fremme økonomisk vekst. Gjennom et strukturert interessentengasjement streber vi etter å ha en åpen dialog og fremme åpenhet med lokale institusjoner og lokalsamfunn. I 2020 ble det gjennomført over 800 dialogmøter med lokalsamfunn i rammen av vår virksomhet i Pará. Vi fortsetter å implementere et åpen dør-program for å tilrettelegge for systematiske besøk av hovedinteressenter til anleggene våre. Vi hadde over 1800 besøkende gjennom dette programmet i 2019.

Den brasilianske menneskerettighetsrådgivningen Proactiva har gjennomført en grundig aktsomhetvurdering av menneskerettigheter i virksomheten vår i Pará i Brasil. Aktsomhetsvurderingen dekker aluminaraffineriet Alunorte, primæraluminiumverket Albras og bauxittgruven Paragominas, inkludert bauksittrørledningen fra Paragominas til Alunorte. Det har hatt stor positiv effekt, inkludert det direkte og indirekte bidraget til å skape arbeidsplasser i regionen, betydelige forbedringer av helse og sikkerhet på anleggene våre, og tilgang til helsetjenester og utdanning for våre ansatte. Aktsomhetsvurderingen peker på viktig grunnleggende arbeid som allerede er i gang for å styrke systemene for antidiskriminering og mangfold, styrke vår kunnskap knyttet til tradisjonelle samfunn i lokalsamfunnene der vi opererer, og styrke miljøinformasjon til publikum. Noen av de viktigste forslagene til forbedringer inkluderer bedre intern implementering og bevissthet om Hydros menneskerettighetspolitikk, og å styrke den lokale klagemekanismen Canal Direto, og sikkerhet og dialog med lokalsamfunnene langs rørledningen. Vi erkjenner at flere identifiserte emner er komplekse og har historisk relevans for regionen. Noen temaer dateres tilbake til før Hydro overtok majoritetseierskap i 2011. Eksempler inkluderer den opprinnelige prosessen for myndighetenes ekspropriasjon av land på 1970 og 80-tallet for å skape industriområdet for Alunorte og Albras, og fastsettelse av økonomisk kompensasjon til Quilombolas-samfunnene i Jambuaçu-territoriet. Vi undersøker videre for å forstå historien og hvilken innflytelse vi kan ha for meningsfylte handlinger i dag i samsvar med FNs retningslinjer for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP). En handlingsplan er under implementering, prioritert etter alvorlighetsgrad for implementering innen 2023. I løpet av 2020 gjorde vi fremgang på flere områder. Eksempler inkluderer gjennomføring av menneskerettighetsopplæring for ansatte og leverandører og forbedring av menneskerettighetene i Bauxite & Aluminas Enterprise Risk Management og anskaffelsesprosesser. 5. februar 2021 anlagde CAINQUIAMA - Associação dos Cablocos, Indigenas e Quilombolas da Amazônia (en organisasjon med kontor i Barcarena) og ni brasilianske individer søksmål mot Rotterdam tingrett i Nederland mot Hydros nederlandske enheter og Norsk Hydro ASA (Hydro) som søker erstatning for påståtte økonomiske skader og personskader påført som følge av Alunorte og Albras aktiviteter i Barcarena kommune. I følge saksøkerne er Hydros nederlandske enheter og Hydro en del av Alunorte og Albras' konsern, og de bør derfor være ansvarlige for de påståtte miljøkrenkelsene som er forårsaket i kommunen Barcarena gjennom årene. CAINQUIAMA har siden 2017 innledet fem søksmål mot Hydro-enheter. Saker som Cainquiama fremmet i Nederland, ligner på sakene som allerede pågår for brasilianske domstoler og brasilianske myndigheter og tidligere offentlig rapportert av Hydro. Sakene er relatert til påstander etter nedbøren i Barcarena kommune i februar 2018, hendelser som dateres tilbake til 2002, samt den historiske prosessen for jordbevilgning tilbake til 1970/80-tallet. Hydro ble majoritetseier i Alunorte, Albras og Paragominas i 2011. For mer informasjon om sivile søksmål i Nederland, se vår informasjonsside.

Uavklarte spørsmål er fortsatt knyttet til å identifisere enkeltpersoner som er direkte påvirket av byggingen av en 244 km lang bauxittrørledning som krysser områder bebodd av tradisjonelle Quilombola-grupper i Jambuaçu-territoriet i Pará. Disse problemene knytter seg til tiden før Hydro ble eier, og den tidligere eieren av rørledningen er fortsatt den juridiske parten. Hydro opprettholder sine forbindelser med Quilombola-representanter gjennom dedikert personale og samarbeider med Fundação Cultural Palmares for å fremme dialogen og etablere en positiv agenda innen Quilombola-territoriet. Fundação Cultural Palmares-stiftelsen er det brasilianske byrået med ansvar for Quilombolas-saker. Som en del av en integrert plan for å avhjelpe påvirkninger langs rørledningen, nådde Hydro en avtale i 2020 med 61 familier identifisert som direkte påvirket av konstruksjonen, men ikke dekket av den juridiske avtalen med den tidligere eieren. I tillegg jobber Hydro for tiden sammen med forskjellige interessenter, inkludert Quilombola-samfunn, Fundação Cultural Palmares, State of Pará og INCRA for å oppnå en avtale om å støtte seks samfunnssammenslutninger, og etablere et fond for sosiale investeringer for Jambuaçu-territoriet som Hydro har som mål å bidra til. INCRA er det brasilianske byrået som har ansvar for landsertifisering, inkludert Quilombola-forhold, som en del av miljølisensene. Gjennom opprettelsen av et fond for sosiale investeringer vil vi fortsette Moju Sustainable Territory Program i Jambuaçu Territory. Programmet støtter lokale foreninger langs rørledningen for å styrke deres juridiske, administrative og styringsstruktur.

I Barcarena, også i Pará, i et område som omgir Hydros virksomhet og regulert til industrielle formål, har ulovlig hogst og uregelmessige bosetninger akselerert siden 2016. Vi innser at vi må forstå situasjonen bedre i samarbeid med relevante interessenter, kommunen og sivile organisasjoner. I tillegg er det kommet påstander fra lokale grupper om potensielle miljøpåvirkninger.

I kommunen Oriximiná i Pará, Brasil, der MRN-bauksittgruven ligger, er det en pågående tvist mellom Quilombola-samfunn og brasilianske myndigheter angående eiendomsrett til land som eies av den føderale regjeringen. Territoriet som disse samfunnene krever, omfatter visse områder som er planlagt utvunnet av MRN i fremtiden, men MRN er ikke et lovlig parti i denne konflikten. Bekymringer har blitt reist om tradisjonelle folks rettigheter under prosessen for utvidelsen av gruven. Hydro engasjerer seg med MRN gjennom styret og komiteene for å be om at omfanget av planlagte miljø- og sosiale konsekvensanalyser (ESIA) og Quilombola-konsultasjonsprosesser for utvidelsesprosjektet overholder lokale, nasjonale og internasjonale standarder. MRN er for tiden opptatt av å forstå og svare på lokale interessenters forventninger angående bekymringene over innvirkningene av MRNs virksomhet på lokalsamfunn. MRN er engasjert med interessenter og støtter Sustainable Territories Program, et sosialt program for å fremme langsiktig utvikling av tradisjonelle samfunn i Oriximiná. I 2020 satte MRN i gang tiltak for å redusere spredningen av Covid-19, inkludert å tilby medisinsk utstyr og mat til lokale Quilombola og andre tradisjonelle samfunn.

Hydro har mer enn 30 000 aktive leverandører globalt. De fleste ligger i de samme landene som produksjonsanleggene våre.

Risikoen for berørte rettigheter inkluderer:

  • Moderne slaveri, tvangsarbeid, misbruk av barnearbeid
  • Anstendige arbeidsforhold
  • Rett til helse og sikkerhet

Hvordan vi jobber for å redusere risiko:

Vi har satt minimumskrav knyttet til menneskerettighetene for våre leverandører. Disse er oppgitt i Hydros Code of Conduct for leverandører. Vi forventer at våre leverandører overholder og fremmer de samme prinsippene i sin egen leverandørkjede. Les mer om ansvarlig forsyningskjede her .

Basert på vår prosess for aktsomhet, vurderer vi nye leverandører opp mot menneskerettighetskriterier. Vi gjennomfører risikobaserte revisjoner og gjennomgang av leverandører, og jobber for å forbedre leverandørenes arbeid gjennom korrigerende handlingsplaner eller leverandørutviklingsprogrammer. Rundt 100 revisjoner gjennomføres hvert år, avhengig av risiko.

Manglende overholdelse eller brudd på prinsippene i Hydros retningslinjer for leverandører som ikke er i stand til å bli korrigert innen en rimelig periode, kan føre til oppsigelse av leverandørkontrakten. I 2019 sa vi for eksempel opp en kontrakt med en av metallleverandørene våre. Hydro var bekymret for at metallleverandøren ikke overholdt prinsippene, men fikk ikke tillatelse til å revidere leverandørens virksomhet. I 2020 hadde Covid-19-situasjonen stor innvirkning på deler av vår leverandørkjede, og vi implementerte tiltak for å støtte våre leverandører i en utfordrende situasjon.

Hydro arbeider for å styrke og forbedre leverandørens bærekraftsytelse. Dette kan gjøres gjennom dialog, kunnskapsdeling, innovasjonsprosesser, insentiver eller leverandørutviklingsprogrammer. I Brasil kan kritiske leverandører delta i et omfattende, årelangt leverandørutviklingsprogram. I 2020 deltok 21 leverandørselskaper i programmet som til sammen hadde over 300 deltakere.

Kontakt oss hvis du har spørsmål om Hydros bærekraftsprogram